"בעיות משמעת" -
הצילו! מאיפה מתחילים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
לאחרונה ביקשנו מחברי הקהילה שלנו לשתף אותנו בשאלות הקשורות למשמעת וניהול כיתה.
הופתענו מכמות התגובות, ובעיקר מעוצמת הכאב והתסכול שעולה מהן.
הנה דוגמא אחת מייצגת:

בעבר נתנו לא מעט טיפים בנושא משמעת,אבל כפי שאותו מורה כתב,הם שימושיים רק אם יש בסיס כלשהו של למידהשממנו אפשר להתחיל ולשפר.אבל יש לא מעט כיתות,ואנחנו מכירים את זה גם כחוויה אישית,שאין בהם את הבסיס הזה,וקשה מאד להתחיל בהם את השיעור.או בניסוח קצר וקולע שקיבלנו ממורה אחרת:איך להגיב כש"לא שמים עליך"?אז אמנם לא עשינו סקר מקצועי ורשמי בנושא,אבל רק מתוך התגובות שקיבלנואנחנו יכולים לומר שלא מדוברבמקרים חריגים, בבתי ספר "קשים",או בתופעה שמתרחשת רק אצל מורים חדשים.זה חוצה אוכלוסיות, גילאים ומגזרים;זה יכול להיות תלמיד אחד או חצי כיתה;זה יכול לקרות אצל מורה מסוים,או אצל כל "המורים המקצועיים";בכל מקרה, זה קורה הרבה יותר מדי,פוגע אנושות במטרות הלימודיות והחינוכיות שלנו,ובעיקר מוציא לכולנו את החשק… | |||
יש הרבה גישות שמבקשת לתת מענה לסיטואציה הזו,ולחלק מהם נתייחס במיילים הבאים.אבל לפני שקופצים לעולם הפתרונותחשוב לנו לשים את הבעיה על השולחן במלוא עוצמתה.מתוך התגובות לשאלה, קיבלנו את הרושםשלא תמיד מורים יכולים לשתף בקושי הזה,מתוך חשש שזה יפגע בדימוי המקצועי שלהם.ואז, אחרי שהשקעת בהכנת שיעור,והוא "הוחרב" על ידי התלמידים,עוד צריך להשקיע אנרגיה כדי לשמור את התחושות הקשות בבטן,ולשדר עסקים כרגיל…לא באנו לנחם אותך ב"צרת רבים",אלא רק לשקף שזו בעיה משותפת של כולנו,גם אם בעוצמות שונות.בכל אופן, ההסתרה רק מחמירה את התופעה,ומובילה להתבחבשות פנימית שתוצאותיה עלולות להיות קשות.אנחנו ממליצים, אפילו מבקשים,למצוא בימים הקרובים את המרחבשבו יש לך אפשרות לשתף בקשיים האמיתיים שלך.לתאר אותם כמו שהם,ולוּ רק כדי לפרוק את המשא הזה מעליך.נכון שזה עלול לעורר שאלות קשות:האם אני במקצוע הנכון?אולי זה לא מתאים לאופי הנחמד שלי?האם כל זה שווה את ההשקעה?אבל השאלות האלה גם ככה מתרוצצות בראש…חשוב כמובן לבחור את ה"פרטנר" הנכון,כדי שלא תפגעו מזה בשום צורה.אולי עדיף בשלב ראשון שזה לא יהיה מישהו מתוך צוות בית הספר. |